Vorig jaar heb ik een personal branding fotoshoot met Eigenzinnig papier gehad. Edith is eigenaresse van Eigenzinnig papier en verkoopt stationery via haar webshop en in enkele fysieke winkels. Bij elke personal branding fotoshoot maak ik foto’s die écht passen bij jou en jouw bedrijf. Benieuwd hoe ik dat bij Eigenzinnig papier heb aangepakt? Lees het hieronder!
Merkwaarden Eigenzinnig papier
Tijdens een telefoongesprek breng ik in kaart wie je bent en wat je doet. Edith ken ik al persoonlijk en daarom hebben we tijdens dit gesprek gefocust op haar bedrijf. Wat wil ze met Eigenzinnig papier uitstralen? En welke merkwaarden passen hierbij?
Edith verkoopt basic en naturel stationery met een tikkeltje glamour. Duurzaamheid is daarnaast een belangrijke factor. Samen hebben we besloten om deze (merk)waarden/eigenschappen te verwerken naar personal branding foto’s. Om de foto’s eigen en persoonlijk te maken, heb ik Edith vastgelegd zoals zij is: vrolijk en enthousiast. Je snapt wel dat dit niet moeilijk was om vast te leggen!

Van merkwaarden naar concrete voorbeelden
Na het telefoongesprek heb ik een inspiratielijst en –bord voor Edith gemaakt. Hier laat ik zien hoe we de merkwaarden kunnen vertalen naar fotografie. De merkwaarden heb ik als volgt terug laten komen:
De locatie
Ik heb Edith gefotografeerd op een locatie die past bij de eigenschappen ‘basic’ en ‘naturel’. Haar eigen kantoor past hier perfect bij. Het kantoor bestaat uit een hoog plafond, een betonnen vloer en houten stellingkasten en pallets (die duurzaam zijn). De kleuren van haar kantoor zijn basic en de sfeer is natuurlijk en rustig.
De outfit
Naast een passende locatie is het ook belangrijk om een outfit te kiezen die past bij jou en jouw bedrijf. Ik heb Edith geadviseerd om een outfit te kiezen die eenvoud uitstraalt en een tikkeltje glamour bevat. Edith droeg tijdens de fotoshoot een gebroken witte broek en blouse. Daarnaast droeg ze gouden sieraden en hakken om voor de ‘tikkeltje glamour’ look te gaan. Een enkele keer heb ik ook haar mooie leren tas in beeld gebracht.
Props
Met props (attributen) kun je een fotoshoot mooi stylen waardoor je een bepaalde sfeer vast kunt leggen. We hebben samen gekozen om props te gebruiken die een ‘tikkeltje glamour’ zijn, zoals een Ipad en diverse gouden accessoires. Denk bijvoorbeeld aan een gouden lepeltje in een koffiemok en een gouden veer ter decoratie. Ook zie je gouden elementen terugkomen in de bril, het oor van een mok en meer!
Natuurlijk heb ik ook enkele producten van Eigenzinnig papier vastgelegd. Dit zijn ‘props’ die je sowieso meeneemt naar een fotoshoot.
Poses
Een deel van de personal branding fotoshoot bestaat uit het vastleggen van behind the scenes. Tijdens het maken van deze foto’s laat ik jou een opdracht uitvoeren. Aan Edith vroeg ik bijvoorbeeld om een brievenbuspakket klaar te maken. Terwijl Edith bezig was, maakte ik een aantal spontane foto’s. Wat ik tof vind aan deze foto’s is dat je altijd de passie achter de ondernemer ziet. En dit zorgt voor vrolijke en enthousiaste beelden!
Naast behind the scene foto’s maak ik ook altijd portretfoto’s. Bij het maken van portretten laat ik je wel poseren, bijvoorbeeld omdat ik een bepaalde look of gevoel wil creëren. Edith wilde graag een aantal glamour portretten. Ik heb haar daarom op een kruk laten poseren voor de grote schilderij die aan haar muur hangt. Deze foto’s stralen stoer, kracht en glamour uit.
Personal Branding Fotoshoot iets voor jou?
Ben jij toe aan nieuwe foto’s? En wil je net als de Personal Branding Fotoshoot van Eigenzinnig papier ook foto’s die passen bij jou en jouw bedrijf? Ik help je graag om jouw merkwaarden in kaart te brengen en te vertalen naar fotografie!
Eigenzinnig papier aan het woord
“Anne heeft hele professionele foto’s gemaakt van mijn merk, het gezicht achter mijn bedrijf. Een fijne samenwerking met een geweldig eindresultaat!”